Diverse

Livet er for kort til ikke å leves.

Men hva er livet? I kristen og katolsk tankegang er det å leve knyttet til å håpe og å la sitt liv bli fylt av kjærlighet fra Gud og la det strømme videre til andre. Jeg har latt meg fasinere av be...

Ytringsfrihet versus respekt?

(følgende tekst har jeg skrevet i forbindelse med regjeringens forslag til ny lov som skulle forby støting av religiøse følelser, mange fler enn meg ble engasjert i denne debatten, og følgende teks...

Februar 2009

Etter lengre fravær fra denne bloggen har jeg bestemt meg for å ta opp tråden der jeg slapp, og det er forsåvidt lenge siden. Det site jeg la ut var en videosnutt fra Bologna som viser kapellet hvo...

St Dominikus kapell i Bologna

Ifjor var jeg på studiereise til Bologna (se tidligere innlegg på bloggen) her tok jeg en liten film av kapellet hvor St Dominikus er begravet, dette kan sees på filmen over.

Forholdet mellom Guds skaperkraft og menneskets kreativitet

Våren 2007 leverte jeg masteroppgaven med tema "Forholdet mellom Guds skaperkraft og menneskets kreativitet undersøkt i Thomas Aquinas tekst Summa contra Gentiles".Teksten i sin helhet li...

Fra utstillingen i galleriet i Schweigaardsgate 88, 23 mai

Fra utstillingen i galleriet i Schweigaardsgate 88

UTSTILLING i galleriet i SCHWEIGAARDSGATE 88

i perioden 18 til 28 mai har Helene Sofie Maatje og Nicholas Christiansen utstilling i galleriet i Schweigaardsgate 88, åpning fredag 18 mai kl. 17.30Åpningstider; lørdag og søndag 11-15, mandag ti...

Oslo Open 2007

Jeg deltar i år i Oslo Open med et foto på utstillingsplassen på Tulinløkka fra 3 - 13 mai 2007.Nedenfor kan man se det foto jeg deltar med.Les mer på Oslo Opens hjemmeside, grunntanken er:"Gr...

Bilder fra Studietur til Roma april 2007

Tidligere i denne bloggen har jeg skrevet om studiereisen; se beretningene: På nytt i Roma 12 april, Fredag den 13 april i Roma, Lørdag 14 april i Roma, Søndag 15 april i Roma.Her kommer bilder som...

Flere bilder vil bli lagt ut

Flere bilder vil bli lagt ut naar jeg kommer tilbake til Norge, saa vent og se :-)

Sondag 15 april i Roma

I dag sondag har vaert en lang og innholdsrik dag paa mange maater. Opp ca. kl. 07.30 for aa ta buss 105 til Termini, der inntok jeg en liten frokost paa selve stasjonen foer jeg gikk ned til Santa...

Lordag 14 april i Roma

Enda en dag i Roma etter en lang og god natt tok jeg med en gang buss 105 til Termini og t-banen derfra til Castro Pretorio og Nasjonal Biblioteket. Etter en kort italiensk frokost i "bibliote...

Fredag den 13 april i Roma

Etter en god natts søvn begynte dagen i 8 tiden med å innta en typisk italiensk frokost på næmeste bar (kaffelatte og croissant fyllt med syltetøy), dertter gikk turen til Nasjonalbiblioteket (Bibl...

På nytt i Roma 12 april

Ja da er ferden igjen gått til Roma, denne gang for 4 dager for å oppsøke faglitteratur og evt kjøpe noe litteratur.Dagen begynte med å stå tidlig opp for så å ta flytoget til Gardermoen, flyet gik...

En misvisende innføring i Thomas Aquinas

Ved en tilfeldighet kom jeg over en presentasjon av Thomas Aquinas på skolenettet.no mens jeg søkte informasjon om ham på google.no.Dette er en sides tekst som er ment å presentere Thomas og hans t...

Avreise fra Roma. Ja da var et innholdsrikt studieopphold i Bolg...

Avreise fra Roma. Ja da var et innholdsrikt studieopphold i Bolgna og Roma over. Innholdsrikt og lærerikt omkring Thomas Aquinas, enkelte begreper kom sikkrere på plass, del tre av oppgaven har bli...

Et siste besøk ved Peterskirken før avreisen til norge. Har nett...

Et siste besøk ved Peterskirken før avreisen til norge. Har nettopp deltatt i messe i bysantinsk ritus i S Lorenzo internasjonelle ungdomssenter. Og nå altså, fredag kveld kl 20.30 er jeg foran Pet...

Glimt fra kirken S Prassede. Rett ved der jeg overnatter ligger ...

Glimt fra kirken S Prassede. Rett ved der jeg overnatter ligger kirken S Prassede. Kirken går tilbake til den første kristne kirke og inneholder noen av Romas vakkreste mosaikker. Disse er fra det ...

Ankomst til Angelicum. Her statuen av Thomas som står ved inng...

Ankomst til Angelicum. Her statuen av Thomas som står ved inngangen til dominikanernes universitet "Angelicum" i Roma. Jeg fikk litt tid i biblioteket før det stengte.

en torsdag morgen ser Petersplassen slik ut, ikke så mange turis...

en torsdag morgen ser Petersplassen slik ut, ikke så mange turister og solen skinner.

Dag 1 i Roma, hva har skjedd

Etter en natt med søvn :-) og ganske uthvilt. Var det om å gjøre å finne den Bar som hadde en avtale med "herberget" om å servere frokost, det fungerte gre...

På reise til Roma og ankomst

Etter en god og innholdsrik uke i Bologna og da hovedsakelig iforhold til forberedelsene til skriving av del 3 av masteroppgaven er da turen kommet til avreise og opphold i Roma. Toget, en intercit...

En liten utvidelse av erfaringsbiten fra Bologna

Jeg tok som nevnt tidligere (tror jeg) toget til Bologna fra Roma, det er tur på a 2,5 timer og går via Firenze, man ankommer stasjonen Bologna centrale som ligger egentlig midt i byen,...

Noen tanker fra Bologna 5 februar 2007

070205 blogg Bologna Ennå er jeg i Bologna og er så å si nedgravd i bøker i det store biblioteket tilhørende domenikanerne her. Allerede i morgen reiser jeg tilbake...

Et dogn i Bologna

Naa har jeg allerede vaert et dogn i Bologna og hos domenikanerne. Her hvor St. Dominikus er begravet. Legger ved en link som viser litt hvordan deres studiested ser ut: http://www.studiofilosofico...

Forste reisebrev fra Bologna

Det var ettermiddag, mandag og en vinterdag i norge. Den 29 januar 2007 for å være korrekt. Det var dagen for avreise til Italia for en 14 dagers studietur. Mål å komme dype...

her er Helene og Aurora

Velkommen til min blogg

Heisan, her noen ord når jeg for første gang oppretter en blogg på nettet. Her tenker jeg å legge ut tanker og tekster som intereserer meg. Det kan kanskje bli litt kjedeli...
asfaltkunst

41, Fredrikstad

Undertegnede er 40 år, bor i Onsøy utenfor Fredrikstad. Her bor jeg sammen med min samboer og mine barn. Jeg har høyere utdannelse fra Universitetet i Oslo innen humanistiske fag. Er lektor og jobber som lærer i ungdomskolen. Denne bloggen vil være en form for skriftelig tankespinn omkring dagligdagseting, om samfunn, religiøsitet, filosofi og refleksjon.