Små spede rykk for å nærme seg en forløsning av en novelle, kanskje

Forrige fredag hadde jeg den glede å begynne å snakke om novelleskriving for de jeg underviser i norsk. Ikke at jeg selv egentlig er så bevandret i å skrive noveller egentlig, men jeg vil si jeg vet litt om å skrive og det å kunne bruke pennen som redskap for å formidle noe.

Dette noe kan være alt fra noe triviellt til noe som er vesentlig eksistensiellt, på et vis kan egentlig alt triviellt være vesentlig eksistensiellt, når jeg tenker etter.

Det er absolutt ikke så enkelt å begynne å skrive en novelle særlig ikke når skriving ikke er noe som er en pågående og varig aktivitet. Selv ikke for drevne skribenter har jeg skjønt det er lett å skape en god tekst, en virkelig god tekst.

Jeg ser på det å skrive som det å male et bilde, ja jeg bruker den metaforen siden jeg har vokst opp i et hjem hvor maling stod sentralt. Så jeg synes det er en god metafor. Har du prøvd å male et bilde, nei det er ikke lett. Det kan hende du klarer å få til noen strøk, akvarell er på et vis lettest og vanskeligst. Men uansett så er metaforen der fordi jeg tenker at når du maler et bilde er du helt opptil mediet du maler på, lerretet eller platen eller veggen. Du har fargene lett tilgjenglig og du påfører strøkene enten med en lett hånd eller med kraftige strøk, alt ettersom hvilken mennesketype og kunstner du er. Enten så har du motivet for det du vil feste til lerretet nær opp til deg, bak lerretet slik at du kan se ut til høyre eller venstre for å betrakte og tolke før du setter noen nye strøk på lerretet. Eller du har hele bildet i hodet ditt, det kommer assosiativt og fester seg prosessuellt til lerretet. Dette er ulike tilnærmingsmåter som også knytter seg til hver enkelt skapende person.

Uansett hvilken tilnærmingsmåte du som kunstner likevel inntar så er det en ting som er viktig i prosessen frem mot ferdig maleri, du må av og til, kanskje ofte, ta noen skritt tilbake for å se på det du lager på avstand. Dette å se helheten for å se om helheten stemmer på et vis med terrenget, både om terrenget er et valgt motiv eller en indre følelse.

Jeg tok ikke denne tilnærmingen overfor elevene, men jeg valgte å gi dem små konkrete oppgaver underveis, og de er ikke ferdige ennå. Erfaringsmessig så tenker jeg at dette er en tilnærming de fleste kanskje inntar i en skriveprosess, om det vites ikke.

De små oppgavene var å først sette ord på en følelse med fulle setninger, fem stykker i tallet, ja det kunne ha vært to og det kunne ha vært ti, jeg valgte fem. Den andre oppgaven var å lage seg en person med indre og yttre karakteristika. Også der fem setninger før den siste oppgaven den dagen var å skape et miljø hvor følelsen og personen kunne passe inn.

Ja det er fullt mulig å tilnærme seg det å skrive på mange andre måter, jeg valgte denne og tror det kan skape en større nærhet til skrivingen fremfor å si "skriv en novelle på to sider til fredag". Det kan virke uoverkommelig. Men det å beskrive en følelse kan være overkommelig, alle føler et eller annet. Alle kan beskrive et miljø med flere enn ett ord. Det å begynne i det små og erfare at det faktisk er fullt mulig å skrive om en følelse eller om et miljø, ja det er å mestre. Det er å komme seg et lite skritt videre.

Og i perspektivet med maleriet så tenker jeg at det å skrive deretter er å se på helheten, hva passer inn. Kanskje passer ikke det ordet jeg brukte om følelsen inn med andre tekststykker, da må dette ordet byttes ut, prøves med andre ord. Og om det passer det ser jeg bare på avstand.

Skriving ligger mye i det å være nær inntil teksten, i intensiteten i det å skrive for så å få avstand, se betrakte, kjenne på komposisjonene, formene, fargene. Veie ordene, drøvtygge og gå videre.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

asfaltkunst

asfaltkunst

43, Fredrikstad

Undertegnede er 43 år, bor i Onsøy utenfor Fredrikstad, nærmere bestemt på Hurrød. Her bor jeg sammen med min samboer og mine to barn. Jeg har høyere utdannelse fra Universitetet i Oslo innen humanistiske fag. Denne bloggen vil være en form for skriftelig tankespinn omkring dagligdagseting, om samfunn, religiøsitet, filosofi og refleksjon.

Kategorier

Arkiv

hits